Menu
A+ A A-

                              Η  ΓΙΟΡΤΗ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΙΕΡΑΡΧΩΝ

Στις 30 Ιανουαρίου, γιορτάζουμε τη μνήμη των Τριών Ιεραρχών Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου. Η γιορτή καθιερώθηκε από τον βυζαντινό αυτοκράτορα Αλέξιο τον Κομνηνό και εκτός από το θρησκευτικό της χαρακτήρα θεωρείται παράλληλα και γιορτή των γραμμάτων, γι’ αυτό και τα σχολεία δεν λειτουργούν αυτή την ημέρα.

 Δάσκαλοι και οι τρεις αγωνίστηκαν για την αναβάθμιση της παιδείας και τους απασχόλησε ο τρόπος που τα παιδιά θα γαλουχηθούν σωστά τόσο στο σπίτι τους, όσο και στο σχολείο.

Ο Μέγας  Βασίλειος  ξεκινά με την πεποίθηση ότι το παιδί πρέπει από μικρό να αναπτύσσει τις δεξιότητές του, να καλλιεργεί το πνεύμα του. Βασική φροντίδα κάθε μαθητή είναι η ανάπτυξη της κριτικής του ικανότητας και η απόκτηση μόρφωσης. Υποδεικνύει τρόπους διδασκαλίας τονίζοντας ότι το μάθημα που γίνεται βίαια δεν παραμένει στη μνήμη του παιδιού. Ταυτόχρονα μιλά για το πόσο οι συναναστροφές και το περιβάλλον που ζει το παιδί επηρεάζουν το χαρακτήρα του.

Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος αποκαλείται από τους μελετητές του έργου του «δάσκαλος της νεολαίας». Σκοπός του σχολείου λέει δεν είναι μόνο η απόκτηση γνώσης, αλλά και η διάπλαση της προσωπικότητας του μαθητή. Το να μάθει κανείς τα παιδιά να φιλοσοφούν το καθετί, να σκέπτονται και να αποφασίζουν κριτικά και όχι με γνώμονα τον τρόπο δράσης της μάζας είναι εξαιρετικά σημαντικό και επίπονο  και φαίνεται να δίνει μια διέξοδο στο θέμα αυτό. Ίσως πολλά ανεπιθύμητα στοιχεία στη συμπεριφορά των σύγχρονων παιδιών στο σχολείο και στην οικογένεια, όπως η παθητικότητα, οι εκδηλώσεις βίας και επιθετικότητας, η θρασύτητα κ.. εξηγούνται και από το γεγονός, ότι τα παιδιά δεν έχουν διδαχθεί την αξία της μελέτης, δηλαδή από το ότι η συντριπτική πλειοψηφία δεν διαβάζει τίποτε άλλο πέραν των σχολικών μαθημάτων, με «ξηρό» και αναγκαστικό τρόπο. Η παιδεία θεωρείται πρωτεύον αγαθό και αγωνίζεται εναντίον εκείνων που προσπαθούν να επιβάλλουν την αμάθεια σαν κανόνα και μέτρο. Οι νέοι πρέπει να κάνουν σωστές επιλογές και σε αυτό θα τους βοηθήσει η μελέτη των κατάλληλων αναγνωσμάτων.

Ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος μιλά για το ρόλο των γονέων και των  δασκάλων.  Είναι οι παράγοντες, που βοηθάνε ή παρεμποδίζουν τον έφηβο να κατασταλάξει σε μια ικανοποιητική ταυτότητα. Η σωστή διαπαιδαγώγηση  επιβάλλεται να ξεκινήσει από νωρίς, γιατί τότε η ψυχή του παιδιού είναι τρυφερή και εντυπώνονται πάνω της τα καλά διδάγματα. Οι θέσεις του Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου για τα θεάματα και της επίδρασης, που ασκούν στην ψυχή των νέων, είναι διαχρονικές. Θεωρεί ότι δεν πρέπει να παραθεωρείται η αξία της ψυχαγωγίας, απλώς και μόνο επειδή ο κύριος στόχος είναι η πνευματική ανάπτυξη των νέων. Αντίθετα, είναι απαραίτητο να εξελιχθούν τα παιδιά σ’ ελεύθερες και ώριμες προσωπικότητες, διαβάζοντας αλλά και διασκεδάζοντας. Χρειάζεται, λοιπόν, να δίνεται ιδιαίτερη προσοχή στην ψυχαγωγία.  Η σταχυολόγηση των λίγων αυτών στοιχείων από τις απόψεις των Τριών Ιεραρχών, δείχνει την μεγάλη ευαισθησία τους στα θέματα της αγωγής των νέων και τη βαθειά γνώση αυτών των προβλημάτων. Ας κρατήσουμε το μήνυμα της γιορτής. Πρέπει να ξαναδούμε πολλά πράγματα από την αρχή. Άλλωστε αυτό δεν θέλουμε όλοι μας. Παιδεία και σχολείο που να στηρίζει τα παιδιά. Σχολείο που να το αγαπούν τα παιδιά.

                                                                                      Ευαγγέλου Αρχοντούλα