ΜΟΥΣΕΙΟ ΗΡΑΚΛΕΙΔΩΝ – ΑΣΤΕΡΟΣΚΟΠΕΙΟ
Είναι ωραία η αίσθηση να περπατάς στην Αποστόλου Παύλου και στην οδό Ηρακλειδών στο Θησείο και να ξέρεις ότι πίσω από κάποια παράθυρα υπάρχουν άνθρωποι που σκέφτονται την Αθήνα και σχεδιάζουν. Από το μπαλκόνι της οικίας Φυρού, στο Θησείο, η θέα είναι μοναδική καθώς η πόλη απλώνεται όσο πάει το βλέμμα και η Ακρόπολη κυριαρχεί στο βάθος.
Στο αδιάκοπο πηγαινέλα στον πεζόδρομο, ανάμεσα σε καφενεία και εστιατόρια, το παρακείμενο Μουσείο Ηρακλειδών και το Παράρτημά του, δύο πανέμορφα ανακαινισμένα νεοκλασικά κτίρια που ξεχωρίζουν.
Αυτή την ωραία εμπειρία βιώσαμε την Τρίτη 6 Νοεμβρίου που επισκεφτήκαμε το συγκεκριμένο Μουσείο. Οι μαθητές της Α΄ τάξης επισκέφτηκαν το Μουσείο Ηρακλειδών στην οδό Ηρακλειδών όπου εκτυλίσσεται εδώ και λίγο καιρό η ιστορία των ελληνικών πολεμικών μηχανών με βιωματικές, αλληλεπιδραστικές ξεναγήσεις στα σημαντικότερα τεχνολογικά επιτεύγματα που υπηρέτησαν τον πόλεμο στην Αρχαία Ελλάδα. Παράλληλα μάθαμε πως επιτίθονταν, πως αμύνονταν, πως επικοινωνούσαν.
Ο πόλεμος, συνδέεται με την αιχμή της τεχνολογίας. Η τριήρης, για παράδειγμα, ήταν «το απόλυτο ναυτικό όπλο» του 5ου αι. π.x. αλλά και για πολλούς αιώνες μετά. Οι υπερκατασκευές πολιορκίας και άμυνας επίσης ήταν γνωστές. «Η έκθεση προσπαθεί να αναδείξει τη σχέση των αρχαίων Ελλήνων με την τεχνολογία η εικαστική αναπαράσταση τμήματος αρχαίας τριήρους με το έμβολο αποκαλύπτει τον τρόπο που εμβόλιζαν τα πλοία, ενώ παρουσιάζει και την καινοτομία με τις τρεις σειρές κωπηλατών, εντυπωσίασε τους μαθητές μας. Το ίδιο και η ενότητα των τηλεπικοινωνιών, με τις φρυκτωρίες ένα σύστημα συνεννόησης, τον υδραυλικό αλλά και τον οπτικό λεξικό τηλέγραφο, καινοτομία της εποχής, διότι μπορούσε να αποκωδικοποιεί ένα μήνυμα το οποίο μεταφερόταν γράμμα προς γράμμα στον παραλήπτη. . Οι πολεμικές μηχανές και τα μεγάλα όπλα όπως ο καταπέλτης, που έχει κατασκευαστεί σε φυσική κλίμακα από υλικά που χρησιμοποιούσαν στην αρχαία Ελλάδα, εντυπωσίασαν επίσης τους μαθητές μας.
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Επιστήμη, Τέχνη και Μαθηματικά» στο Παράρτημα του Μουσείου Ηρακλειδών παρακολούθησαν οι μαθητές της Β ΄τάξης του Σχολείου μας.
Το πρόγραμμα αποτελεί συμπλήρωμα της σχολικής ύλης στην κατεύθυνση της διδακτικής διαθεματικότητας και στοχεύει στην ανάπτυξη της διερευνητικής σκέψης των μαθητών.
Τα παιδιά μας πραγματοποίησαν μια διαδρομή στα θεμέλια της επιστημονικής σκέψης, μια πορεία αναζήτησης της διασύνδεσης Επιστήμης, Τέχνης και Μαθηματικών, μέσα από δραστηριότητες που προκύπτουν από την αλληλεπίδραση με διαδραστικά και παραστατικά εκθέματα εκλαΐκευσης και κατανόησης της επιστημονικής σκέψης.
Εκτός όμως από την έκθεση, το Μουσείο μας έδωσε τη δυνατότητα να θαυμάσουμε την αρχιτεκτονική ενός νεοκλασικού κτιρίου με υπέροχες τοιχογραφίες οροφής, το οποίο έχει αποκατασταθεί όπως ήταν πριν.